Informace o nás

Naše motto: „Naučím tě tolik, kolik mi dovolíš.

 

MgA. Liana Svobodová

Studovala klavírní hru na Janáčkově konzervatoři v Ostravě u Věry Čanové, JAMU v Brně absolvovala ve třídě prof. Vlastimila Lejska.

Je vítězkou soutěže Beethovenův Hradec (1976), kde získala rovněž cenu za nejlepší interpretaci Beethovenovy sonáty.

V letech 1979 – 2004 vyučovala na ZUŠ E.Runda ve Slezské Ostravě, kde působila i jako statutární zástupce ředitele. V současné době pedagogicky působí v ZUŠ E.Marhuly a na Janáčkově konzervatoři a Gymnáziu v Ostravě (od r.1991), kde vyučuje metodiku klavírní hry, vyučovatelskou praxi, komorní hru  a povinný klavír. Napsala a vydala skripta „Pedagogika a metodika klavírní hry a vytvořila notové pexeso pro děti od čtyř let (https://hudebnipomucky-eshop.webnode.cz).

Se svými žáky se účastní řady celostátních i mezinárodních soutěží (Prague Junior Note, Amadeus, Pro Bohemia, celostátní soutěže ZUŠ, Klavírna Orava), kde její žáci získávají přední ocenění. Připravuje také žáky k přijímacím zkouškám na konzervatoř.

V oblasti metodiky se dále vzdělává v Metodickém centru na JAMU v Brně (od r.2004), kde v roce 2006 ukončila čtyřsemestrální studium „Současné trendy klavírní pedagogiky a hry instruktivní literatury“ a v roce  2008 absolvovala čtyřsemestrální studium „Didaktika profesionální přípravy klavíristů do umělecké a pedagogické praxe.“

 

Historie projektu

Ve své mnoholeté pedagogické praxi v klavírní výuce se neustále setkávám s některými problémy malých dětí, jako je čtení not, vnímání hudebních značek a rytmu.

Dlouho jsem uvažovala, jak zpříjemnit a oživit výuku těch nejmenších muzikantů. Jakožto učitel neustále hledající nové způsoby a metody, jsem se rozhodla, že pro mé nejmenší žáčky vymyslím něco naprosto nového. Nejprve jsem vytvořila PEXESO - Hrajeme si s notami, které hravou formou učí žáky elementární hudební prvky, a to noty. Žáky práce s pexesem v hodinách velmi bavila a tak jsem se rozhodla  pokračovat v této hravé formě výuky a vydala jsem další dvě didaktické pomůcky, a to PEXESO - Hudební značky a MEMORY - Hrajeme si s rytmem. Pomoci těchto dvou produktů  se  opět formou hry malý žáček setkává se základními hudebními pojmy, lépe vnímá rytmickou strukturu skladby a dovede si představit správnou délku noty.

Naši uživatelé

Všechny tři produkty jsou určeny především nejmenším muzikantům, ale hlavními aktéry jsou jejich pedagogové a rodiče, kteří dětem názorně při hře pomáhají naučit se noty, hudební značky a porozumět přesnému rytmickému cítění.

Zjistila jsem také, že i někteří starší žáci nemají úplně jasno v těchto třech oblastech a jelikož učím i sourozence s většími věkovými rozdíly, myslím, že v takovém případě může zastoupit roli učitele či rodiče starší sourozenec, který si zároveň zopakuje některé elementární znalosti.

Smyslem produktů není naučit malé děti vše v co nejkratším čase, ale naopak, dát jim dostatek času k tomu, aby si touto hravou formou zapamatovaly  základní hudební pojmy trvale ,neboť vjemy barevných kartiček umožňují zapojit více vizuální paměť, která je velmi důležitá při vnímání notového textu.

Je na každém vyučujícím, jakým způsobem kartičky použije, mi osobně se osvědčila metoda, kdy vybírám z kartiček pouze to, co momentálně dítě učím a postupně přidávám další. Stejně tak pracuji i s rytmickými kartičkami.

Produkty jsou vhodné nejen do výuky nástrojové či pěvecké, ale také pro vyučující hudebních nauk v Základních uměleckých školách, Mateřských školách, ale i Základních školách, kde mohou učitelé využít zdravou soutěživost dětí.

Přála bych si, aby se Pexesa i Memory  staly  užitečným a zábavným pomocníkem všem dětem i učitelům.